Napraforgók a világ öt tájáról

Ilyen sok Van Gogh kép másolatot egy helyen még sohasem láthatott a közönség, mint most Budapesten, a VAM Design Centerben november 30-ig látható kiállításon. A világ különböző nagy múzeumaiban őrzött festmények digitálisan felújított változatát több mint kétszáz digitális print mutatja be, köztük néhány a legmodernebb technika segítségével 3D-ben hozza közel Van Gogh álmait.

A Király utcai épületben a földszint alatti széles, boltíves pincerendszer hűvös és tág térrel fogadja a látogatókat a VAM Design Center egyéni hangulatú és különleges kiállításán. A Van Gogh álmai című bemutató minden eddigi hagyományos tárlattól eltérő élményt kínál, a több mint 200 kép - az eredeti festményekről készült, az eredeti méretet megőrző digitális print - a világ minden tájára szétszóródott Van Gogh-műveket hozza össze egyetlen helyszínre. Soha ennyi híres Van Gogh-témát: napraforgót, önarcképet, virágzó gyümölcsfákat vagy virágos csendéletet nem láthatott a közönség egymás mellett, mint itt, az olykor tematikus, olykor időrendet követő bemutatón. Az pedig, hogy némelyiket még három dimenzióban is láthatjuk, az a képzőművészet és a modern technika egy különleges közös útját ígéri.

- A művész levelei alapján rekonstruált világ a digitális eljárásnak köszönhetően a Van Gogh által festett eredetihez hasonló, élő színekben tárul a nagyközönség elé. A kiállításban fontos szerepet játszó Samsung Smart TV-k és a speicális 3D-s szemüvegek olyan új dimenziókba emelik a festményeket, amelyek révén egyedülálló részletek bontakoznak ki a nézők előtt - mutatja be Ötvös Edina igazgató a kiállítást.

Az amszterdami Beurs van Berlage múzeum összeállítása Budapesten mutatkozik be először a hollandiai megnyitó után. A különössége, hogy a festmények digitálisan felújított színekkel láthatók a falakon. Rögtön az első kép magyarázatot ad erre. Itt látható Van Gogh Lázár feltámasztása című festménye a mai állapotában, ahogyan az amszterdami Van Gogh Múzeumban látható, mellette a digitálisan felújított változat, amelyen különösen a meleg színek kaptak eleven, ragyogó árnyalatot, amilyennek Van Gogh megfesthette. A kiállításon is több helyen idézett levelek, amelyeket a művész testvérének, Theonak írt, pontos eligazítást adtak arról, milyen színeket és formákat tervezett munkája közben Van Gogh.

Holland művészek hosszú évek munkájával és a legmodernebb technika alkalmazásával kutatták, hogy az eredeti színek mennyit veszthettek fényükből és árnyalatukból a születésük óta eltelt több mint egy évszázad folyamán. Az eredmények alapján digitálisan újították fel Van Gogh munkáit. A digitálisan felújított, eredeti színeket felidéző változatokról készültek a digitális printek, megtartva a festmények eredeti méretét. Ezeket látjuk a VAM Design Centerben.

A Theo öccséhez írt levelek egy-egy idézete az alkotói világba enged betekinteni.

"Olyan csodálatosnak tartom a festést, hogy hatalmas erőfeszítésembe kerül, hogy ne fessek állandóan" - írja öccsének 1885-ben. Amit lát, azt festi le. Az egyik falon például több olyan festménye kerül egymás mellé, amely virágos csendéletet ábrázol, mellettük az eligazító vallomás: "Készítettem egy sorozatot, hogy tanulmányozzam a színeket". Már élete vége felé azt írja, noha tanulmányozta a japán fametszeteket, erre már nincs szüksége: "Csak ki kell nyitnom a szemem, s lefestenem, ami hat rám."

A kiállításon Van Gogh hét festménye három dimenzióban látható. Komor hangulatú korszakának egyik leghíresebb darabja, a Krumplievők, amelyet többféle verzióban festett meg. A 3D-s kép e változatokat felhasználva mutatja be azt a folyamatot, ahogy egyikből a másikba átváltva a végső forma kialakul. Bizonyos figurák helyet cserélnek, a végső változaton más önti a teát, s az utolsó képen gőzölög a tea és kicsit himbálózik a lámpa fénye is. A holland művészek semmit nem festettek hozzá a képekhez, csak a mozgás élményét igyekeztek hozzáadni a három dimenzió meglepően gazdag részleteihez.

A Párizsban töltött idő rendkívüli hatással volt Van Goghra, a világos színek használatára, a pazar, színpompás képek egész sora bizonyítja ezt. A 3D-s Szajna-part dús lombú fával, tücsökciripeléssel látható, csak nagy sokára vesszük észre, hogy a festményen a háttérben álló emberpár a képernyőn lassan átsétál a hídon. A Napraforgók című híres festmény a kiállításon különböző múzeumokban őrzött öt különböző változatban látható. Az ebből komponált 3D-s kép egyik változatról a másikba áttűnéssel jut el az első képtől az utolsóig. Fantasztikusan érdekes élmény figyelni, mikor merre hajlik el egy-egy napraforgó szál.

Drámai hatású az Elmegyógyintézet című festmény 3D-s feldolgozása. Mintha két szűk folyosó futna egymás mellett, s a folyosókon futnánk mi magunk, majd hirtelen elfordulunk jobbra, s futunk tovább - ugyanazon a folyosón, az újabb fordulatig. Hátborzongató, a filmes feldolgozáshoz hitchcocki zenét kevertek a művészek. A halála évében, 1890-ben festett Hollók a gabonaföldek felett 3D-s változatában huss, egyszerre csak elszállnak a hollók. Három festményt köt össze a három dimenziós "utazásra" invitáló Ház és hálószoba: a Vincent háza Arles-bant, a Vincent hálószobája Arles-bant és a Tölgyfát.

Az elsőről indulunk, látjuk a bokrokkal övezett házat kívülről, majd a bokrokon keresztül bejutunk az ablakon át a jól ismert enteriőrbe, a hálószobába, ahol az ágy fölötti bekeretezett képen át jutunk a sziklán magányosan álldogáló tölgyfához, majd újra a bokrok közé, a házhoz... és így tovább. Van egy iPad is, ahol a képernyőt megérintve mi magunk kavarhatjuk a Csillagos éj festményen a jellegzetes ecsetvonásokkal felvitt színeket és formákat másképp, hogy azután furcsa örvénylés után visszaálljon a festmény az eredeti állapotába.

A kiállítás külön termet szentel az önarcképeknek, összesen 14 festményt találunk itt, úgy, ahogy a valóságban soha nem láthatnánk, hiszen a világ különböző tájain találhatók a múzeumokban. A kiállítás különössége, hogy egymás mellé rakja azokat a festményeket, amelyek Amsterdamban, Sydney-ben, Cansas Citiyben, New Yorkban, Tokióban, Edinbourgh-ban, Londonban vannak a valóságban. Így valósul meg Van Gogh álma, aki azt szerette volna, ha egyszer minden képét együtt láthatják az emberek.

Forrás --> www.nepszava.hu